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이용원
응용언어학_영어평가
  • 성명 이용원
  • 직위 교수
  • 학과 영어영문학과
  • 전공 응용언어학_영어평가
  • 사무실
  • 홈페이지
  • 이메일 ylee01@snu.ac.kr
  • 연락처 02-880-2536

프로필

전공

응용언어학(영어평가)

넓게 보아서는 제2 언어로서의 영어습득, 영어교육, 영어평가, 영어정책 등을 포함한 응용영어학 연구 전반에 관심을 가지고 있다. 세부 관심영역으로 영어평가에 분야에 관심을 가지고 있다. 영어평가 분야에서 많은 관심을 가지고 연구주제로는 영어 쓰기와 말하기 평가 자료의 다면적 분석(multifaceted analysis), 쓰기 자동평가 시스템(automated essay rating system)의 타당도 검증, 인지진단접근법(cognitive diagnosis approach)을 포함한 진단적 언어평가의 개발과 분석, 영어평가에서의 DIF(differential item functioning) 분석, 테스트릿에 기반을 둔 언어평가(Testlet-based language assessment) 도구의 개발과 분석 등을 들 수 있다.

학력

  • 펜실베이니어주립대학(Pennsylvania State University) 영어교육과 박사(1998)
  • 한국교원대학교 영어교육과 교육학석사(1992)
  • 한국교원대학교 영어교육과 교육학사(1989)

경력

  • 본교 부임 2007
  • 미국 교육평가원(ETS) 연구원(1998-2007)

연구

저서

  • Building a validity argument for the Test of English as a Foreign Language(공저), Routledge Education, 2008.

논문

  • "Toward Automated Multi-Trait Scoring of Essays: Investigating Links among Holistic, Analytic, and Text Feature Scores," Applied Linguistics 31-3 (2010), pp. 391-417.
  • "Application of Three Cognitive Diagnosis Models to ESL Reading and Listening Assessments," Language Assess- ment Quarterly 6-3 (2009), pp. 239-263.
  • "Cognitive Diagnosis Approaches to Language Assessment: An Overview," Language Assessment Quarterly 6-3 (2009), pp. 172-189.
  • "Editorial: Cognitive Diagnosis and Q-matrices in Language Assessment," Language Assessment Quarterly 6-3 (2009), pp. 169-171.
  • "Prototyping Measures of Listening, Reading, Speaking, and Writing," in Building a validity Argument for the Test of English as a Foreign Language (London: Routledge, 2008), pp. 145-186,
  • "Evaluating Prototype Tasks and Alternative Rating Schemes for a New ESL Writing Test through G-theory," Inter- national Journal of Testing 7-4 (2007), pp. 353-385.
  • "Investigating Uniform and Non-Uniform DIF in Computer-based ESL Writing Assessment," Applied Measurement in Education 20-4 (2007), pp. 377-403.
  • "Dependability of Scores for a New ESL Speaking Assessment Consisting of Integrated and Independent Tasks," Language Testing 23-2 (2006), pp. 131-166.
  • "Comparability of TOEFL CBT Writing: Response Mode Analysis," Educational & Psychological Measurement 65-4 (2005), pp. 577-595.
  • "Comparability of TOEFL CBT Essay Prompts for Different Native Language Groups," International Journal of Testing 5-2 (2005), pp. 133-160.
  • "Examining Passage-Related Local Item Dependence and Measurement Construct Using Q3 Statistics in an EFL Reading Comprehension Test," Language Testing 21-1 (2004), pp. 74-100.
  • "Equating and Linking of Performance Assessment," Applied Psychological Measurement 24-4 (2000), pp. 325-337.
  • "Identifying Suspect Item Bundles for the Detection of Differential Bundle Functioning (DBF) in an EFL Reading Compre- hension Test," in Fairness and Validation in Language Assessment (Cambridge: Cambridge University Press, 2000), pp. 105-127.

강의

기초교양

  • 고급영어: 발표(2014 가을학기)
  • 신입생세미나: The Origin of Global English(2010 가을학기, 2011·2013 봄학기)
  • 고급영어: 시사토론(2009-2010 가을학기, 2011-2012 봄학기)
  • 현대사회와 국제어(2009-2010 봄학기)
  • 대학영어(2007 봄학기, 2008 가을학기)
  • 영미문화 읽기(2007 봄학기)

전공

  • 영어와 사회(2012 봄학기)
  • 응용영어학(2011 가을학기)
  • 영어학입문(2009 가을학기)
  • 영어학특강(2007 가을학기, 2008 가을학기, 2012 가을학기)
  • 영작문(2007 가을학기, 2008 봄학기)

대학원

  • 응용영어학연습(2014 가을학기)
  • 영어학 연구방법론(2013 봄학기)
  • 대학영어교육(2012 가을학기)
  • 영문법연습(영어 말하기 및 쓰기 평가연구)(2011 가을학기)
  • 영어학연습(영어학 연구의 양적 접근법)(2011 봄학기)
  • 영문법연습(제 2 언어 습득, 진단 및 평가)(2010 가을학기)
  • 영문법연습(양적 연구 방법론의 기초)(2010 봄학기)
  • 영어학연습: 영어학 연구의 양적 방법론(2009 봄학기)
  • 영어학연습: 영어학 연구방법론(2008 봄학기)
  • 대학원 논문연구(2007-2009, 2014)

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